پلتفرم تحلیل داده مشتریان و بازاریابی داده محور

اینگرو مجموعه راهکارهایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تحلیل داده‌های مشتریان‌شان و استفاده از هوش‌مصنوعی فرایند بازاریابی و تصمیمات خود را داده‌محور کنند.

پلتفرم تحلیل داده مشتریان و بازاریابی داده محور

اینگرو مجموعه راهکارهایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تحلیل داده‌های مشتریان‌شان و استفاده از هوش‌مصنوعی فرایند بازاریابی و تصمیمات خود را داده‌محور کنند.

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در مقاله قبلی ( بیگ دیتا چیست؟) به طور مفصل در ارتباط با تعریف بیگ دیتا، تاریخچه کلان داده، کاربرد و کارایی big data، مقررات و چالش های کلان داده و… بررسی های لازم را انجام دادیم. اگر در ارتباط با مفهوم Big Data می خواهید تمام جوانب را بررسی کنید در ابتدا مقاله قبلی و بعد این مقاله را مطالعه کنید.

بازاریابی داده محور ( Data-Driven Marketing ) :

بازاریابی داده محور روشی برای بازاریابی است که با استفاده از داده های به دست آمده از طریق تعاملات مشتری، می تواند دیدگاه بهتری در مورد انگیزه ها، ترجیحات و رفتارهای مشتریان کسب کند. بازاریابی مبتنی بر داده در نهایت به شرکت ها کمک می کند تا عملکرد کانال بازاریابی خود را بهینه کنند و در عوض تجربه مشتریان خود که منجر به درآمد و سود بیشتر می شود را افزایش دهند.

تصمیم گیری داده محور

تصمیم گیری مبتنی بر داده (DDDM) فرایندی شامل جمع آوری داده ها بر اساس اهداف قابل اندازه گیری یا KPI ها، تجزیه و تحلیل الگوها و اطلاعات حاصل از این بینش ها است که استفاده از آنها برای توسعه استراتژی ها و سود آوری تجارت شما مفید است.

تصمیم گیری داده محور در تجارت، به اشکال مختلف دیده می شود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است:

  • پاسخ های نظرسنجی راجهت شناسایی محصولات، خدمات و ویژگی های مورد علاقه مشتریان جمع آوری کند.
  • جهت مشاهده چگونگی تمایل مشتریان به استفاده از محصول یا خدمات خود و شناسایی مشکلات احتمالی آزمایش های لازم را انجام دهد.
  • محصول یا خدمات جدید خود راجهت آزمایش و درک چگونگی عملکرد آن در بازار در قسمت آزمایشی قرار دهد.
  • تغییرات داده های جمعیتی را، برای تعیین فرصت ها یا تهدیدات تجاری تجزیه و تحلیل کند.
  • در حال حاضر کمپانی هایی در دنیای مارکتینگ مانند ( keen، segment، ingrow ) به مشتریان جهت تسهیل تصمیم گیری داده محور که یکی از مهم ترین عاملین سود آوری و موفقیت برای کسب و کار شما هستند کمک های زیادی می کنند.
  • شما می توانید در پلتفرم اینگرو با ترکیب جامع داده ها،  داشبوردهایی را تعریف کنید و تعیین کنید که این داشبوردها برای چه کسی یا کسانی در تیم خواهد بود، و چه نوع معیارهایی، چارت ها و نمودارهایی برای آنها تهیه شود، مانند مقایسه ها، ترکیب روندها و … با استفاده از داده های به دست آمده از طریق این داشبورد های اختصاصی می توانید بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود بگیرید.

کاربرد های کلان داده در بازاریابی

یک تیم بازاریابی که برای جمع آوری اطلاعات و کار با تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی تشکیل شده است، قدرت ایجاد مزایای بسیاری را به همراه دارد. یک برند تجاری می تواند بازاریابی خود را برای مخاطبانش شخصی سازی کند و باعث افزایش تجربه مشتری شود. تلاش های بازاریابی می تواند برای تولید قیف فروش و صرفه جویی در هزینه های خرید بهینه شود و محصولات نیز می توانند از اطلاعات مفیدی بهره مند شوند.

 داشبوردهای اختصاصی فروش در اینگرو ساخت یک قیف بصری (ویژیولایز) برای بنچ مارک (محک زدن) و پیش بینی اهداف آینده در برابر واقعیات فعلی را برای شما ایجاد می کند.

جهت اطلاع بیشتر  وارد این لینک شوید:

https://ingrow.co/how-to-analyze-customer-behavior-on-platform/

و برای نسخه کامل مقاله : بیگ دیتا در ایران

  • شاهین خلیلی
  • ۰
  • ۰

RFM به معنای تجزیه و تحلیل داده های معاملاتی گذشته و استفاده از این تحقیقات برای شناسایی بخشهای مختلف مشتری بر اساس سابقه خرید آنها است.

متخصصان RFM” معمولاً از آن در بازاریابی پایگاه داده و بازاریابی مستقیم استفاده می کنند، اما اخیراً “RFM Analysis” (آنالیز Rfm ) بسیار مورد توجه قرار گرفته و به طور گسترده ای در تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نسخه کامل این مقاله روی لینک کلیک کنید 

مزیت اصلی آنالیز Rfm

مزیت اصلی آنالیز RFM این است که شما می توانید هر بخش را با توجه به آنچه که در مورد آنها می دانید بر اساس مرتبه آنها از شاخص های

  • recency (خرید اخیر)
  • frequency(تکرارخرید)
  • monetary value (ارزش پولی)

جداگانه آنالیز کنید.اکنون که دانستیم RFM مدلی است که از توان ترکیبی سه معیار مهم ، بیایید ببینیم معنی هر یک از این معیارها چیست.

ما معمولاً خریدها را بررسی می کنیم، اما مدل “RFM بر روی انواع دیگر تبدیل ها و همچنین استفاده از برنامه ها، اشتراک ها و غیره نیز اعمال می شود.
اگر بازاریاب تجارت الکترونیک هستید یا تجارت آنلاین خود را دارید، احتمالاً دائماً روی راه های پیشرفت و رشد تمرکز کرده اید. اگر چنین است و هنوز از مدل RFM” استفاده نمی کنید، یک فرصت عالی برای رشد را از دست می دهید.

 

 

مزیت اصلی آنالیز RFM این است که شما می توانید بر اساس  شاخص های سه گانه آن ها را جداگانه آنالیز کنید.

 

عملکرد پلتفرم اینگرو

امروزه پلتفرم هایی هستند که، وظیفه ی آنالیز مشتری و تقسیم بندی Rfm را برای محصولات شما برعهده میگیرند.اما محاسبه ی Rfm “ کار چندان پیچیده ای نیست.پلتفرم نوین “اینگرو” قابلیت متمایزی نسبت به سایرین برای کاربران خود ایجاد کرده که بسیار حائزاهمیت است.این پلتفرم دیتا را به صورت داینامیک و لحظه ای در حجم کلان ( Big Data ) گرفته و آنالیز می کند. همچنین قابلیت فرمول گذاری به صورت خطی هم برای کاربران فعال است.

تقسیم بندی مدل RFM

مدل “Rfm” می تواند به شما کمک کند تقسیم بندی را به یک سطح کاملا جدید برسانید.
از طریق آنالیز تقسیم بندی مشتری “RFM خواهید دید :

  • کسانی که جزو 1٪ مشتریانی هستند که بیشترین درآمد را برای شما به همراه دارند.
  • کدام یک از مشتریان شما وفادار هستند و بیشتر اوقات باز می گردند؟
  • چه مشتریانی ارزش پولی زیادی دارند، که در گذشته سفارش های کلانی می داده اند، اما  بازده آنها پایین آمده است؟ این به این معنی است که مدتهاست سفارش نمی دهند.

با تقسیم بندی بهتر RFM، قادر خواهید بود بخشهای خاصی را بر اساس نیازها و تنظیمات به صورت شخصی برای مشتریان تنظیم کنید. همچنین، بسته به تجارت خود، ممکن است قادر به مشاهده و استفاده از الگوی مصرف کننده برای پیش بینی نیازهای مشتریان فعلی خود باشید.

چرا RFM مهم است؟

شما به عنوان یک مدیر بازاریابی یا یک مالک تجارت الکترونیکی، ممکن است در مورد بسیاری از جزئیات مشتریان جدیدی که به دست می آورید وسواسی رفتار کنید تا هدف گذاری و هزینه ها را بهینه کنید.
ممکن است آن ها را دریک نگاه نسبت به سن، جنس، درآمد ​​، رفتار خرید و بسیاری اطلاعات دیگر بسنجید تا مطمئن شوید که هدف مناسب را انتخاب کرده اید. اما در مورد مشتریانی که این فرآیند را گذرانده اند و شما قبلاً وقت، هزینه و تلاش زیادی برای آنالیزخرید آنها صرف کرده اید چطور؟ چرا اجازه می دهید آنها به راحتی از در بیرون بروند؟ به خصوص که یخ آن ها شکسته شده است – آنها حداقل یک بار به شما اعتماد کرده اند و برخی از آنها درآمد مهمی برای شما به ارمغان آورده اند.   برخی از آنها سپس به سمت بهینه سازی تبلیغات، صفحات فرود، UX،  حرکت می کنند، اما مشتری یا بازدید کننده موجود را کاملاً نادیده می گیرند، حتی اگر فضای زیادی برای شخصی سازی، فروش متقابل، فروش بیش از حد و البته معاملات مکرر وجود داشته باشد. افراط در هرحالتی اشتباه است. شما باید برنامه ریزی صحیح داشته باشید.
پلتفرم “اینگرو”، با ساختاری نوین به کاربران اجازه می دهد تا از طریق فرمول های خطی RFM” ودیگر KPI (شاخصه عملکرد کلیدی) ها را محاسبه کرده و در داشبورد های شخصی ذخیره کرد.

RFM چه کاری می تواند برای ما انجام دهد؟

 

مزیت اصلی مدلRfm، پتانسیل بهینه سازی آنچه شما در حال حاضر دارید است – مشتریان فعلی، UX، خدمات مشتری، محصول و در نتیجه هدف قرار دادن منابع به جای هدر دادن آن ها.
این بدان معنی است که می توان بخش عمده ای از پول، وقت و تلاشی را که مشتری برای یک بار خرید انجام داده است را ببنید و صرفه جویی کنید.

 

مشاغلی که از بازاریابی RFM”استفاده می کنند، می توانند از بینشهایی که از تحلیل RFM” می گیرند استفاده کنند و میزان ماندگاری خود را افزایش دهند.

 

نگهداری مشتری را که 6 تا برابر 7 ارزان تر از جذب مشتری جدید است، و همچنین یک روش خوب برای به حداکثر رساندن طول عمر کسب و کار شما است را ترتیب می دهد.

به علاوه، طبق مطالعه ای توسط Frederick Reichheld از شرکت Bain می گوید:

«افزایش میزان ماندگاری شما به میزان 5٪ می تواند منجر به افزایش 25٪ تا 95٪ سود شود..»

 

“RFM” یک روش تقسیم مشتری مبتنی بر داده است که به بازاریابان امکان تصمیم گیری تاکتیکی را می دهد. بازاریابان را قادر می سازد تا به سرعت کاربران را در گروه های همگن شناسایی و تقسیم بندی کرده و آنها را با استراتژی های بازاریابی متمایز و شخصی مورد هدف قرار دهند. این امر به نوبه خود باعث بهبود تعامل و حفظ کاربر می شود. حال دانستیم که این امر مهم زیاد هم سخت نیست.چیزی که مهم است، گرفتن دیتا به صورت داینامیک و پردازش لحظه ای آن ها است. پلتفرم “اینگرو” همه ی دیتا های مشتریان شما را دسته بندی و ذخیره میکند. سپس شما می توانید به صورت شخصی برای RFM” و دیگر KPI ها فرمول های خطی  براساس پارامترهای مورد نظرتان ایجاد کنید، و بعد دیتاهای به دست آمده را در داشبورد های شخصی ذخیره کنید.این قابلیت، پلتفرم “اینگرو” را نسبت به سایر رقبا متمایز می کند.

  • شاهین خلیلی
  • ۰
  • ۰

تجزیه و تحلیل داده کلان ( بیگ دیتا) برای صاحبان مارکت پلیس (marketplace ) چه چالش هایی را به همراه دارد؟
شرکت ها می توانند از تجزیه و تحلیل داده های کلان (big data )، مزایای قابل توجهی کسب کنند. با این وجود، چالش هایی نیز بر سر راه آن ها وجود دارد.

تجزیه و تحلیل داده های کلان به چه معناست؟

تجزیه و تحلیل داده های کلان، داده های زیادی را برای کشف الگوهای پنهان، همبستگی ها و سایر بینش ها بررسی می کند. با استفاده از فناوری امروزی، می توانید داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید و تقریباً بلافاصله از آنها پاسخ بگیرید. تجزیه و تحلیل داده های مشتریان به خصوص استارت آپ هایی در حوزه های :

  • فین تک
  • فروشگاهی
  • حمل نقل
  • غذایی

می تواند فروش را با یک تصمیم داده محور توسط مدیران این مجموعه ها به راحتی چند برابر کند برای مطالعه ی بیشتر در این مورد مقاله ی “چگونه مشتریان خود را با استفاده از داده هایشان خوشحال کنیم” را حتما قبل از ادامه این مقاله بخوانید.

چرا تجزیه و تحلیل داده های کلان مهم است؟

تجزیه و تحلیل داده های کلان به سازمان ها کمک می کند تا داده های خود را مهار کرده و از آنها برای شناسایی فرصت های جدید استفاده کنند. این، به نوبه خود، منجر به حرکتهای تجاری هوشمندتر، عملیات کارآمدتر، سود بیشتر و مشتریان بهتر می شود. تام داونپورت(Tom Davenport )، مدیر تحقیقات IIA، در گزارش خود از داده های کلان در شرکت های بزرگ، با بیش از 50 کسب و کار مصاحبه کرد تا درک کند که چگونه از داده های کلان استفاده می کنند.

دلایل اهمیت تجزیه و تحلیل داده های کلان :

  1. کاهش هزینه: فناوری های داده کلان مانند “Hadoop” و تجزیه و تحلیل مبتنی بر “cloud” مزایای قابل توجهی را در هزینه های ذخیره سازی داده های کلان به همراه دارند. به علاوه آنها می توانند روش های کارآمدتر تجارت را شناسایی کنند.

مثالهایی از تجزیه و تحلیل بیگ دیتا

  • جذب و نگهداری مشتری: داده های مصرف کننده ها می توانند به تلاش های بازاریابی شرکت ها برای جذب مشتری کمک کنند، شرکت هایی هستند که می توانند براساس روندهای مفید رضایت مشتری را افزایش دهند.

به عنوان مثال، موتورهای شخصی سازی آمازون (Amazon)، نتفلیکس ( Netflix ) و اسپاتیفای ( Spotify ) می توانند تجربیات مشتری را بهبود بخشیده و وفاداری مشتری را افزایش دهند.

  • تبلیغات هدفمند: بررسی داده های شخصی سازی شده از منابعی مانند خریدهای گذشته، الگوهای تعامل و تاریخچه مشاهده صفحه محصول می تواند به تولید تبلیغات هدفمند و جذاب برای کاربران در سطح فردی و در مقیاس بزرگتر کمک کند.
  • توسعه محصول: تجزیه و تحلیل داده های بزرگ می تواند بینشی را برای اطلاع از پویایی محصول، تصمیمات مربوط به توسعه، اندازه گیری پیشرفت و بهبود هدایت در جهت آنچه متناسب با مشتریان یک تجارت است، فراهم کند.
  • بهینه سازی قیمت: خرده فروشان ممکن است مدل های قیمت گذاری را انتخاب کنند که از داده های مختلف منابع برای به حداکثر رساندن درآمد استفاده شود.
  • تصمیم گیری بهبود یافته: بینش کاربران کسب و کار از داده های مربوطه می تواند به سازمان ها کمک کند تا تصمیمات سریعتر و بهتری بگیرند.

چالش های تجزیه و تحلیل داده های کلان (Big data analytics challenges)

استفاده از تجزیه و تحلیل داده های کلان مزایای گسترده ای را همراه خود دارد، البته ناگفته نماند که چالش هایی را نیز به دنبال خود می آورد.

  • مقدار داده های جمع آوری شده: با سازمانهای داده محور امروزی و معرفی داده های کلان، مدیران و سایر کارمندان غالباً در مقدار داده های جمع آوری شده غرق می شوند. یک سازمان ممکن است اطلاعات مربوط به هر حادثه و تعاملی را که به صورت روزانه انجام می شود، دریافت کند و هزاران مجموعه داده بهم پیوسته را برای تحلیلگران باقی بگذارد.

شما به یک سیستم استریم داده ها  نیازدارید که به طور خودکار اطلاعات را جمع آوری و سازماندهی کند. انجام دستی این فرآیند در محیط امروز بسیار وقت گیر و غیرضروری است. یک سیستم خودکار به کارمندان این امکان را می دهد تا به جای صرف زمان برای پردازش داده ها، بر روی موارد اساسی دیگر کار کنند.

پلتفرم “اینگرو”، که یک پلتفرم استریم داده هاست، به صورت زنده و لحظه ای داده ها را جمع آوری و پردازش می کند. و شما می توانید به راحتی به داده های طبقه بندی شده ی خود که در داشبورد های اختصاصی ذخیره شده اند دسترسی داشته باشید.

  • جمع آوری داده های مهم در زمان واقعی: با داشتن اطلاعات بسیار زیاد، کاوش و دستیابی به بینشی که بیشترین نیاز به آن وجود دارد دشوار است. وقتی کارمندان بیش از حد شلوغ می شوند، ممکن است داده ها را کاملاً تجزیه و تحلیل نکنند یا فقط تمرکز خود را روی معیارهایی بگذارند که ساده ترین آن جمع آوری است، به جای سایر اقداماتی که واقعاً ارزشمند تر هستند. بعلاوه، اگر کارمندی مجبور باشد به صورت دستی داده ها را غربال کند، دستیابی به بینش واقعی در مورد آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد غیرممکن است. داده های منسوخ شده  می توانند تأثیرات منفی قابل توجهی در تصمیم گیری داشته باشند.

یک سیستم داده ای که روندها را جمع آوری، سازماندهی و هشدار می دهد، به حل این مسئله کمک می کند. کارمندان می توانند اهداف خود را وارد کرده و به راحتی گزارشی تهیه کنند که پاسخگوی مهمترین سوالات آنها باشد. با گزارش ها و هشدارهای بی درنگ، تصمیم گیرندگان می توانند اطمینان داشته باشند که اطلاعات کامل و دقیق را بر اساس هر گزینه انتخاب می کنند.

  • نمایش بصری داده ها: برای درک و تأثیرگذاری، داده ها اغلب باید بصورت بصری در قالب نمودارها و عکس ها ارائه شوند. در حالی که این ابزارها فوق العاده مفید هستند، ساخت آنها به صورت دستی دشوار است. اختصاص دادن زمان برای جلب اطلاعات از چندین زمینه و قرار دادن آنها در یک ابزار گزارش، ناامیدکننده و زمان بر است.

سیستم های داده قوی با کلیک یک دکمه گزارش سازی را امکان پذیر می کنند. کارمندان و تصمیم گیرندگان در قالبی جذاب و آموزشی به اطلاعات واقعی  در زمان مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

  • داده ها از منابع مختلف: مسئله بعدی تلاش برای تجزیه و تحلیل داده ها از چندین منبع جداگانه است. قطعات مختلف داده اغلب در سیستم های مختلفی قرار دارند. کارمندان ممکن است همیشه این موضوع را درک نکنند و منجر به تجزیه و تحلیل ناقص یا نادرست شوند. ترکیب دستی داده ها زمان بر است و می تواند بینش را به آنچه که به راحتی مشاهده می شود محدود کند.

با داشتن یک سیستم جامع و متمرکز، کارمندان به انواع اطلاعات در یک مکان دسترسی خواهند داشت. این نه تنها زمان صرف شده برای دسترسی به چندین منبع را آزاد می کند، بلکه امکان مقایسه متقابل را فراهم می کند و اطمینان حاصل می کند که داده ها کامل هستند.

  • داده غیرقابل دسترس: انتقال داده ها به داخل یک سیستم متمرکز اگر به راحتی برای افراد نیازمند قابل دسترسی نباشد، تأثیر کمی دارد. تصمیم گیرندگان و مدیران برای اطلاع از آنچه در هر لحظه اتفاق می افتد، حتی اگر در محل کار خود باشند، به همه داده های یک سازمان نیاز دارند. دستیابی به اطلاعات باید ساده ترین قسمت تجزیه و تحلیل داده ها باشد.

یک پایگاه داده موثر، هرگونه مشکل برای دسترسی را از بین می برد. کارمندان قادر به مشاهده ایمن یا ویرایش داده ها از هرجایی هستند، که تغییرات سازمانی را به تصویر می کشد و تصمیم گیری با سرعت بالا را امکان پذیر می کند.

  • داده های بی کیفیت: برای تجزیه و تحلیل داده ها هیچ چیز مضرتر از داده های نادرست نیست. بدون ورودی مناسب، خروجی غیرقابل اطمینان خواهید داشت. یکی از دلایل اصلی داده های نادرست، خطاهای دستی است که در هنگام ورود داده ها ایجاد شده است. اگر از تجزیه و تحلیل برای تأثیر بر تصمیم گیری استفاده شود، این می تواند منجر به عواقب منفی قابل توجهی شود. مسئله دیگر داده های نامتقارن است که اطلاعات در یک سیستم تغییرات ایجاد شده در سیستم دیگر را منعکس نمی کند و آنها را منسوخ می کند.

یک سیستم متمرکز این مسائل را از بین می برد. داده ها می توانند به صورت خودکار با فیلدهای مشخص وارد شوند و فضای کمی برای خطاهای انسانی باقی می گذارند. یکپارچه سازی سیستم اطمینان حاصل می کند که تغییر در یک زمینه فوراً در سطح جهانی منعکس می شود.

پلتفرم “اینگرو“، داده ها را به صورت لحظه ای و خودکار در داشبورد های اختصاصی به صورت جداگانه ذخیره می کند. و شما می توانید به داده ها بر اساس دسته بندی های مختلف مدنظر خود به راحتی دسترسی داشته باشید. به این طریق خطای انسانی بسیار کاهش می یابد.

 

با مطالعه ی این مقاله به اهمیت تجزیه و تحلیل داده های کلان و همچنین چالش هایی که در پی دارد، آشنا شدید.شما برای کسب و کار خود نیازمند پلتفرم یا سیستمی هستید که این کلان داده ها را جمع آوری و طبقه بندی کند تا شما با چالش های سخت آن رو به رو نشوید. پلتفرم “اینگرو“، این کار را برای شما آسان کرده است.شما می توانید رویداد های خود را بدون محدودیت برای این پلتفرم تعریف کنید، سپس بی درنگ و لحظه ای داده های مورد نظر را جمع آوری شده تحویل بگیرید.این پلتفرم همه ی داده ها را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی می کند. شما می توانید همه ی داده های ضروری را در هرجا که می خواهید از طریق سامانه یکپارچه(داشبورد) مشاهده کنید. به این طریق شما دیگر نمی خواهد نگران جمع آوری و طبقه بندی داده ها و دیگر چالش های تجزیه و تحلیل داده های کلان باشید و می توانید تمرکز حواستان را بر روی موارد اساسی دیگر بگذارید.اینگرو یک کسب وکار B2B هست و همکاری نزدیکی با استارت آپ ها در حوزه های داده کاوی، بیگ دیتا دارد تا وظیفه ی خود را که داده محور کردن یک سازمان هست را انجام دهد و این مزیتی هست که بیشتر از هرکس،مدیران عامل، مدیران کمپین، مدیران ارشد دیجیتال مارکتینگ، مدیران محصول، از آن سود می برند با فروش بیشتر.

نسخه کامل این مقاله رو در این قسمت دریافت کنید (چالش تجزیه و تحلیل بیگ دیتا)

  • شاهین خلیلی